onsdag 3 januari 2018

Kapitel 42. Återigen var jag arbetslös.

Men inte var jag speciellt orolig, nej hade lärt mig kände många äldre grabbar än mig som åkte omkring och gjorde jobb åt olika företag, och jag ringde runt till några företag som tog på sig olika jobb runt omkring i Europa och Asien och ett företag som gjorde det var Mia Teknik från Göteborg, och ofta var det jobb som måste bli färdiga på några veckor, ibland längre annars blev det vite och ibland var vi flera grabbar som åkte på samma jobb för samma företag, men jag åkte ofta helt ensam, och var det inte i Sverige var det utomlands där jag utförde många olika arbetsuppgifter på varven, oljeindustrin och i pappersindustrin, och jag trivdes för det var enormt fritt och jag fick ta många av besluten helt på egen hand!

Ett av dessa jobb var när jag och 4 andra grabbar skickades till ett varv i Norge, för att laga en stålbåt som var cirka 60 meter lång, och det vi fick veta före vi åkte var att, jobbet måste bli klart och godkänt på 5 – 6 dygn, väl på plats berättade den Norske förmannen i grova drag varför axeln hade fel vinkel, och enligt basen berodde det på att båten byggts i 2 delar och på olika ställen, och när de svetsade ihop bägge sektionerna visade det sig att vinkeln på propelleraxeln hade fått fel vinkel mot motorn, vårt jobb blev att få allting att passa som det var tänkt på ritbordet och den axeln var monterad i början på fartygsbygget, och nu skulle vi krypa omkring där nere under durken till maskinrummet och skära loss den och montera den i rätt läge, axeln var kanske 6 – 8 meter lång med en diameter på 14 – 18 centimeter, och de lovade oss att om vi blev klara med jobbet på utsatt tid, skulle vi få betalt 24 timmar varje dygn vi var där, och de berättade att de skulle hämta mat, pizzor eller hamburgare till oss och allt annat som kaffe, dricka och röka! Jo vi bodde i stort sett på varvet i 5 – 6 dygn men vi blev färdiga i tid och vi tjänade mycket pengar!

Ett annat jobb som de skickade mig till var ett jobb i Silverdalen, där vi skulle bygga om sodapannan på pappersbruket, men min storebror skulle följa med mig och tjäna lättförtjänta pengar som han sa, vi åkte dit och fick en bostad och vi åkte tillbaka till pappersbruket för att jobba, och där skulle vi jobba 10 – 12 timmar om dygnet, men inte varje dag och vi började och det flöt på och vi åkte hem åt mat, drack några öl före det var dags att sova, vi somnade och åkte tillbaka till pappersbruket kl 07:00, jobbade hela dagen, åt lite mat och drack några öl och besökte centrum för att spana in tjejerna, hem gick och la oss, upp kl 07:00 dagen efter, men min bror sa att han skulle komma lite senare, jo han kom vi 11 tiden och vi jobbade tills vi återigen åkte till bostaden, åt lite mat drack lite öl och kollade på tv, ner på stan gick och la oss, steg upp 07:00 men min bror sa att han var trött och skulle komma lite senare, inte kom han inte, nej han hade åkt tillbaka hem till Göteborg, och efter den resan frågade han aldrig mig några fler gånger om jag kunde fixa honom ett jobb, och jag var där tills vårt jobba på pannan var klart!

Och ett annat jobb som jag var med på för Mia var när Consafes byggde om den flytande oljeplattformen Vildkatten för Norsk Hydro på Arendalsvarvet och på den hade Mia tagit på sig att svetsa fast borrtornet, och då frågade en av cheferna mig om det var något jag ville ta på mig och jag svarade ja, och det var inget litet eller något enkelt jobb, nej långt därifrån eftersom godset i borrtornets ben var 8 – 10 centimeter och varje ben skulle ta ungefär en vecka att svetsa färdigt och kraven var rigorösa, det fick inte bli några fel i svetsfogarna allt skulle ultraljudas och röntgas före jobbet blev godkänt, och som om det inte räckte låg det elektriska värmemattor runt benen och på durken på själva riggen för att förhindra att det blev sprickor, porer och pipes i svetsfogarna, vet inte exakt hur varmt det var men runt 70 – 80 grader, men jag svetsade och jag drack massor av vatten eftersom jag svettades enormt mycket, och jag svetsade på i några veckor och mitt jobb fick tummen upp av Norsk Veritas och det betydde ok. Och sedan var jag även på ett annat företag som licenssvetsare inne på Arendalsvarvet, och efter det började jag jobba åt ett annat företag som skickade gubbar hit men mest dit!


Jag var också med och byggde SAAB supermoderna bilfabrik i Malmö, inga avancerade jobb den gång, men det var ok för då var det nära till Danmark och där var jag ofta på vissa helger, nej inte för att jobba, låt oss kalla det för fritidsaktiviteter, men eftersom den bilfabriken skulle bli en av världens modernaste kom det regelbundet mycket folk från hela världen till den fabriken för att titta och se hur den skulle bli när den var klar, och en förmiddag kom det en stor grupp tjänstemän/kvinnor från Japan och ni vet hur japanerna är med sina kameror och dom ställde många frågor när dom gick omkring, och en gång blev jag lite irriterad och jag sa till dom att, jag skall strax visa er var ni skall hämta ut era skyddskläder så att ni kan börja jobba och hjälpa oss att bygga klart det supermoderna löpande bandet, och de log och jag log tillbaka och den gruppen pep vidare. Jo visst jag reste omkring väldigt mycket för olika företag och utförde olika jobb, och en annan gång var jag med om ett jobb på Torslandaverken som Volvo beställt, ett jobb som den Svenska staten var inblandad i där den Svenska staten med Olof Palmes bidragspengar till storföretagen skulle betala ett jobb för Volvos räkning, ett jobb som skulle färdigställas i Afrika, men jag tackade artigt nej för till Afrika ville jag inte åka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar